Le certificat est obtenu en fin de formation via la validation de cours et conférences essentiellement suivis en 2A et 3A du cycle ingénieur (ou sur les 2 années des MScT). L’inscription au certificat est une démarche volontaire des apprenants. La première promotion pouvant bénéficier de ce certificat est la promotion X19. Pour ces élèves, exceptionnellement les inscriptions se feront lors d’une première campagne d’inscription en février 2021 avec des modalités légèrement allégées.
Les trois éléments clés pour l’obtention du certificat :
- Validation de participation à 6 conférences Coriolis (indifféremment parmi le cycle Ingénieur de demain et le cycle Energy Research and Innovation).
- Le suivi d’au moins 5 cours visés « Compétence - Développement durable » dans la liste proposée ci-dessous, avec la contrainte d’au moins deux cours choisis dans des matières différentes.
Le suivi d’un de ces cours peut être remplacé par la participation au Challenge E4C pour les élèves déjà inscrits.
- Rédaction d’une note d’évaluation critique au regard des enjeux RSE de l’entreprise (ou laboratoire de recherche) à partie de l’expérience de stage 2A ou stage entreprise pour les MScT, en suivant une grille de questionnement qui sera préalablement fournie à l’apprenant.
- Teaching coordinator: Daoud Nay
- Teaching coordinator: Socié Anne-Sarah
The state of scientific knowledge shows that responses to climate change, biodiversity collapse, resources limits and pollutions require major transformations in all systems: energy, industry, agriculture and food, land use, transportation, infrastructure, and cities, at an unprecedented scale and speed.
The course aims to develop a systemic, historical and forward-looking understanding of complex natural and human systems dynamics and their interactions at play in sustainability issues and solutions. The course will consolidate a rigorous scientific culture and provide tools for analyzing and addressing the major issues of sustainable development in their environmental, economic, and social dimensions. It will lay the groundwork for developing mastery of analytical methods and skills to become engineers who are actors in the transformations that the current crisis calls for.
Given the breadth of the topic, the course cannot be comprehensive, nor go in depth into each dimension and method. Instead, it will launch first explorations, give some tools to navigate disciplinary and interdisciplinary knowledge, and, hopefully, the willingness to explore further and build one’s own path in our common future. The course aims to demonstrate how sustainable development concerns all sciences, research, and engineering. It also shows how the construction of responses and transformations represents challenges for science, research, and engineering. It will give a glimpse into some disciplines’ methods, but it is also resolutely multidisciplinary, and its structure aims to build cross-cutting visions between disciplines and themes.
- Teaching coordinator: Acosta Pilar
- Teaching coordinator: Cassidy Meghann
- Teaching coordinator: Crifo Patricia
- Teaching coordinator: Delacroix Simon
- Teaching coordinator: Dorion-Soulié Manuel
- Teaching coordinator: Dupont Ludivine
- Teaching coordinator: Eskenazi Manon
- Teaching coordinator: Fildier Benjamin
- Teaching coordinator: Grandclement-Chaffy Catherine
- Teaching coordinator: Grissonnanche Gael
- Teaching coordinator: Guivarch Céline
- Teaching coordinator: Kim Jong Wook
- Teaching coordinator: Lucas-Torres Covadonga
- Teaching coordinator: Meunier Guy
- Teaching coordinator: Mouchet Maud
- Teaching coordinator: Nocton Gregory
- Teaching coordinator: Plougonven Riwal
- Teaching coordinator: Poupard Adam
- Teaching coordinator: Schneider Nathanaëlle
- Teaching coordinator: Steux Chloé
- Teaching coordinator: Suchet Daniel
- Teaching coordinator: Tantet Alexis
- Teaching coordinator: Toussaint Camille
- Teaching coordinator: Viguié Vincent