Dans ce cours, nous allons étudier comment les méthodes économétriques peuvent aider à répondre aux problématiques de causalité. Nous analyserons les raisons pour lesquels il est difficile d'établir des liens de causalité crédibles dans les sciences sociales et comment surmonter certains défis. Nous nous appuirons sur les outils vus en Econométrie Appliquées 1 (régressions linéaires) pour plusieurs méthodes centrales à la pratique de l'économétrie moderne : expériences, variables instrumentales, conceptions de régression de discontinuité, estimations d'effets fixes, différences dans les différences, études d'évènements, appariement et contrôle synthétique. Nous utiliserons des exemples concrets et pertinants pour illustrer les hypothèses et les limites de chaque méthode. Nous découvrirons également l'expérience des conférenciers invités qui ont étudiés l'économétrie au niveau du doctorat et qui appliquent désormais les outils économétriques dans leurs activités (non-académiques) quotidiennes.

 

Evaluation :

L'évaluation comporte trois parties :

  • Participation active pendant les CM et les PC (note individuelle)
  • Présentaion orale (note individuelle)
  • Travail de semestre (note de groupe)

 

Références :

Les diapositives sont indépendantes. Les élèves intéressés peuvent consulter les livres suivants pour plus de détails techniques et d'exemples :

  • Introduction to econometrics, Stock and Watson
  • Mastering metrics, Angrist and Pischke
  • Mostly harmless econometrics, Angrist and Pischke

 

Dans les exemples d'application, nous examinerons en détail les articles suivants :

  • Bandiera O, Burgess R, Das J, Gulesci S, Rasul I and Sulaiman (2017) “Labor markets and poverty in village economies”, Quarterly Journal of Economics
  • Duflo, E (2001) “Schooling and labor market consequences of school construction in Indonesia: Evidence from an unusual policy experiment”, American Economic Review
  • Ozier O (2017) “The Impact of Secondary Schooling in Kenya: A Regression Discontinuity Analysis”, Journal of Human Resources.
  • Bleakley H (2003). “Disease and Development: Evidence from the American South.” Journal of the European Economic Association.
  • Acemoglu, D and S Johnson (2007). “Disease and Development: The Effect of Life Expectancy on Economic Growth”, Journal of Political Economy.



In this course, we will study how econometric methods can help answer causal questions. We will discuss why establishing credible causal links is difficult in social sciences and how to overcome some of the challenges. We will build upon the tools introduced in applied econometrics 1 (linear regressions) to outline several methods central to modern econometric practice: experiments, instrumental variables, regression discontinuity designs, fixed effects estimations, differences-in-differences, event studies, matching and synthetic control. We will use relevant real-world examples to illustrate the assumptions and the limitations of each method. We will also learn about the experience of guest speakers who studied econometrics at the PhD level and now apply econometric tools in their daily (non-academic) jobs.

 

Evaluation

  • The evaluation consists of three parts:

    Active participation during lectures and tutorials (individual grade)

    Oral presentation (individual grade)

    Term paper (group grade)

 

References

Slides are self-contained. Interested students can look at the following textbooks to find additional technical details and examples:

  • Introduction to econometrics, Stock and Watson
  • Mastering metrics, Angrist and Pischke
  • Mostly harmless econometrics, Angrist and Pischke

In the applications we will discuss thoroughly the following articles:

  • Bandiera O, Burgess R, Das J, Gulesci S, Rasul I and Sulaiman (2017) “Labor markets and poverty in village economies”, Quarterly Journal of Economics
  • Duflo, E (2001) “Schooling and labor market consequences of school construction in Indonesia: Evidence from an unusual policy experiment”, American Economic Review
  • Ozier O (2017) “The Impact of Secondary Schooling in Kenya: A Regression Discontinuity Analysis”, Journal of Human Resources.
  • Bleakley H (2003). “Disease and Development: Evidence from the American South.” Journal of the European Economic Association.
  • Acemoglu, D and S Johnson (2007). “Disease and Development: The Effect of Life Expectancy on Economic Growth”, Journal of Political Economy.