Topic outline

  • Description (for English, check below)

    DESIGNING INTERACTIONS

    Mots clés

    design, expérience utilisateur, UX, humain, interactions, design de service, design thinking, innovation, numérique, start-up, objets connectés, ethnographie

    Keywords

    design, user experience, UX, people, interactions, service design, design thinking, innovation, digital, start-up, internet of things, ethnography

     

    Description en français (for English, check below)

    L’évolution permanente des technologies, plus particulièrement celles du numérique, contribue à modifier le monde dans lequel nous vivons : de nouveaux usages émergent, nous consommons différemment, de nouvelles relations se tissent entre nous et les objets qui nous entourent, les produits évoluent d'un statut de produit isolé vers celui de produits connectés dans une réflexion plus globale de service et de nouveaux modèles économiques.

    Ce séminaire propose de vous apprendre une méthode différente pour travailler ces problématiques de changement. Vous allez découvrir, par des projets en groupe le design des interactions : une méthode de travail plus expérimentale, comment aborder un problème d’un point de vue humain, émotionnel, comportemental, comment créer et innover, comment concevoir un service et son expérience complète.

    Par la variété des sujets traités, ce séminaire apporte des éclairages sur différents aspects, plus ou moins approfondis ensuite en fonction des projets en groupes.

    Ce séminaire s’adresse ainsi à plusieurs sensibilités :

    • vous avez l’esprit d’entreprendre et voulez découvrir comment transformer une idée, comment créer la bonne expérience pour l’utilisateur, comment communiquer l’idée.
    • ou vous vous intéressez à l’innovation, à comment créer, comment transformer, comment innover dans des systèmes/services de plus en plus complexes qui vivent à travers une multiplicité de supports, de canaux, vous voulez découvrir le design thinking.
    • ou vous êtes attiré(e) par l’aspect esthétique des choses, leurs qualités physiques, sensorielles, vous découvrirez comment travailler ces aspects émotionnels et découvrirez une approche du design qui part de l’expérience, une esthétique de l’usage qui travaille l'objet/interface dans son contexte d’usage.
    • ou vous aimez fabriquer, visualiser ou vous aimeriez compléter votre capacité de réflexion intellectuelle par la réflexion « avec les mains », vous découvrirez comment visualiser, maquetter une idée, accepter d’expérimenter sans avoir résolu toutes les questions, apprendre de ces expérimentations et des « résultats » parfois inattendus.
    • ou vous vous intéressez à l’humain, vous aimez observer, vous découvrirez comment sortir de vos « bureaux » pour aller observer les comportements, photographier les lieux, le contexte d’usage pour repérer, s’inspirer et développer des idées, comment appliquer la démarche d’ethnographie à un projet.
    • ou vous êtes attiré(e) par l’interactivité, par le numérique dans son aspect interactif pur avec un objet/une interface, vous pourrez découvrir comment travailler leur design, comment développer votre sens critique, comment faire des choix.
    • ou vous êtes interéssé(e) par la façon dont le numérique transforme les services, l’industrie, la relation client (gamification etc) mais aussi les relations sociales (réseaux sociaux etc), vous vous posez des questions sur la société, vous vous intéressez aux modèles collaboratifs, à l’innovation sociale, vous découvrirez une approche centrée sur l’humain, qui prend en compte dans le design d’un service tous les acteurs potentiels.

    Ce séminaire combine des présentations courtes d’introduction à cette méthodologie et sa mise en application en projets. L’objectif est de vous donner des bases, des clés, des références pour que vous puissiez aller plus loin si cela vous intéresse.

    C’est un séminaire design à la croisée de plusieurs disciplines, les bibliographie et filmographie ci-dessous vous donnent des références à lire, à regarder, qui puisent dans différents univers.

    Le séminaire est limité à 20 étudiants.

    Modalités d’évaluation

    Vous travaillerez par groupes sur un ou deux projets d’innovation qui donneront lieu à deux présentations pour chaque groupe. L’évaluation prend en compte : la qualité des concepts, la qualité des présentations (par rapport aux objectifs méthodologiques fournis), la qualité de la démarche projet et l’implication lors du séminaire.

    Bibliographie et filmographie

    • Bill Moggridge, Designing Interactions. MIT Press. 2006.
    • This Is Service Design Thinking: Basics - Tools - Cases. BIS Publishers B.V. 2012.
    • Star Wars. Making of.
    • Toy Story. Making of.
    • Tim Brown, L'esprit design : Le design thinking change l'entreprise et la stratégie. Pearson Village Mondial. 2010.
    • Anthony Dunne, Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience, And Critical Design. MIT Press. 1999 (nouvelle édition 2006).
    • Paola Antonelli, Design and the Elastic Mind. Museum of Modern Art. 2008.
    • Conny Freyer, Sebastien Noel, Troika, Digital by Design: Crafting Technology for Products and Environments. Thames & Hudson. 2008.
    • Tim Parsons, Thinking: Objects, Contemporary approaches to product design. AVA Publishing SA. 2009.
    • Tom Kelley, Jonathan Littman, The Art of Innovation: Lessons in Creativity from Ideo, America's Leading Design Firm. Currency. 2001.
    • Stefano Marzano, Emile Aarts, The New Everyday View on Ambient Intelligence. 010 Uitgeverij. 2003.
    • Walter Isaacson, Steve Jobs, 2011.

     

    English description

    The constant change of technologies, especially digital, impact and shape the world we live in : new uses emerge, we consume differently, our relationship to objects around us changes, products which used to be standalone objects are now touchpoints of larger services, and that also creates opportunities for new business models and a new relationship to the material world, from property to access.

     

    In this course, you are taught a new methodology to face these changes. You will discover how to design interactions on a group project-basis : this is a hands-on more experimental work method to tackle a problem from a human, emotional, behavioural perspective, to learn how to create and innovate, and how to design a service and its whole experience.

     

    This course gives you an insight of different aspects that are then more and less deepened depending on the group projects.

     

    It addresses varied interests :

    • if you are an entrepreneur and wonder how to transform an idea, how to create the right user experience, how to communicate your idea.
    • or if you are interested in innovation, in how to create, how to transform, how to innovate in the context of more and complex systems/services which are multichannel, if you'd like to discover what design thinking is.
    • or if you are interested in aesthetics, in physical, sensorial qualities, you'll discover how to deal with these emotional aspects through a design approach that roots into the experience, aesthetics of use and that designs an object/interface considering its context of use.
    • or if you enjoy making things, drawing or if you'd like to develop your capability of learning and thinking by doing (not only by thinking in an abstract way), you'll practice how to be more visual, how to prototype an idea, how to experiment without knowing beforehand the answers to your questions, how to learn from these experiments and sometimes unexpected results to move your idea forward.
    • or if you are interested in people, if you like observing, you'll learn how to have an applied ethnographical approach to get « out of your office » to observe and take pictures of behaviours and context, to collect insights and get inspired for new ideas.
    • or if you are interested in interaction with objects/interfaces, you'll get keypoints on how to design them, how to develop your critical thinking and make choices.
    • or if you are interested in how digital tools, computing transform services, industries, customer relationship (gamification etc) but also social relationships (social media etc), if you are concerned by society and interested in collaborative models, social innovation, you will discover a human centred approach that puts people at the centre of the design of services.

     

    This course combines short introductory presentations to the methodology and your own practice through group projects. The goal is to give you the basics, keypoints and references to enable you to use them by yourself and continue exploring after if you wish to.

     

    It is a design course at the intersection of several disciplines. The bibliography and filmography below gives you references to read and watch.

     

    The course is limited to 20 students.

    Evaluation


    You will work in groups on one or two innovation projects with two milestone group presentations.
    The evaluation is based on: the quality of concepts, the quality of presentations (as regards the methodological goals), the quality of the process and your commitment during the sessions.

      
    Bibliography and filmography

    • Bill Moggridge, Designing Interactions. MIT Press. 2006.
    • This Is Service Design Thinking: Basics - Tools - Cases. BIS Publishers B.V. 2012.
    • Star Wars. Making of.
    • Toy Story. Making of.
    • Tim Brown, L'esprit design : Le design thinking change l'entreprise et la stratégie. Pearson Village Mondial. 2010.
    • Tim Brown, Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation. HarperBusiness. 2009.
    • Anthony Dunne, Hertzian Tales: Electronic Products, Aesthetic Experience, And Critical Design. MIT Press. 1999 (new edition 2006).
    • Paola Antonelli, Design and the Elastic Mind. Museum of Modern Art. 2008.
    • Conny Freyer, Sebastien Noel, Troika, Digital by Design: Crafting Technology for Products and Environments. Thames & Hudson. 2008.
    • Tim Parsons, Thinking: Objects, Contemporary approaches to product design. AVA Publishing SA. 2009.
    • Tom Kelley, Jonathan Littman, The Art of Innovation: Lessons in Creativity from Ideo, America's Leading Design Firm. Currency. 2001.
    • Stefano Marzano, Emile Aarts, The New Everyday View on Ambient Intelligence. 010 Uitgeverij. 2003.
    • Walter Isaacson, Steve Jobs, 2011.